Česky | English

Cesta: Praha - Sydney (via Paříž, Londýn, Singapore)

Praha - Paříž

Ráno rychlé balení batohu, jak zjišťuji později, zapomínám vzít kaťasy - pořád to nejmenší zlo. Foťák, objektiv a pár kousků oblečení a 9 kg jako nic.. Pro přesun na "start world tour", tedy do Paříže, využívám code share letu ČSA, jež fyzicky letí Air France. Avizovaný a mírně raritní Airbus A318 se samozřejmě nekoná (ani napodruhé mi to letos nevychází).

Concorder, Air France, CDG
Airbus A310 (C-GFAT), Air Transat, CDG

Tedy klasika A320 (F-GKXH). Letadlo je úplně plné, tak dostávám business - na letu po Evropě mírně srandovní. Start v 10:09 z dráhy 06, oblačno. V Paříži přistáváme po 80-ti minutách, čerstvě po vydatném deštíku :)

Paříž, Gare de L'est

Nakupuji balíček 10-ti jízdenek, protože přesun na Orly řeším busem 350 (3x lístek) asi hodinovou jízdou na "Gare de L'est". Času mám dost, tak přichází na řadu pěší turistika do centra, poté metrem M7 (1x lístek) na stanici "Villejuif Louis Aragon", odkud jezdí od minulého podzimu nová tramvajová linka T7 (opět 1x lístek) přímo na terminál Sud letiště Orly. Samozřejmě letím z druhého, tak ještě přesun Oryvalem.

Paříž, Hotel de Ville

Paříž - Londýn

První zvláštní pocit, když mířím na přepážku Iberie nechat se odbavit, resp. zkusit vyřídit letenku až do Sydney. Při shlédnutí trasování do Madridu (jakožto cílové destinace) na mě koukají poněkud nechápavě (jakoby bych byl snad první případ..), ale na to je třeba si zvyknout, to jistě není naposledy. Jediný dotaz, zda mám vízum - suše sděluji, že jistě. Letenky mám (i když mi zapoměli asociovat můj FF program).

Vyčkávací kolečka před přistáním v Londýně

Všechny segmenty by mělo operovat British Airways (BA), Iberie to má pouze jako code share. Je to v zásadě asi úplně jedno, leč Ibeirii stejně vlastní BA (je to takový jejich low cost). Tento segment operuje Airbus A320 (G-EUUH), očekávám možné cestování časem, tedy přistání dříve než odlet - bylo by to potřetí v životě. Bohužel v Londýně děláme 3x vyčkávací kolečko z důvodu silného provozu. Následek je jasný o 2 min se to nepodařilo :( Celkové zpoždění asi 30 min.

Londýn - Singapore

Na doplnění tekutin jeden rychlý Guinness, pak koukám na tabuli "boarding C54", dobrý ale já se nacházím na A, třeba na vlak. Výtah mi zavřou před nosem, po vystoupení akorát vidím, jak vlak odjíždí. Do toho hlášení "final call" na let do Singapore, jak jinak. Pár lidí je více či méně nervozních, jeden dokonce začíná pobíhat (není ale kam) a mává letenkou. Jsem v klidu, letí taky. Ohlašované dvě minuty do příjezdu dalšího vlaku jsou tak čtyři, pak security check (opět vytrubovaný), jež spočívá v projití vlaku jakousi dámou a opět několik desítek vteřin zdržení.

Před C je logicky ještě zastávka B. Pravda, že po vystoupení jsem zrychlil krok. No sthili jsme to, bylo nás takových zoufalců asi pět. Kdyby mi to nebylo trapné, tak jsem vytáhnul foťák a zdokumentoval prázdnou přepážku a svítící červené "flight closing" - opět nový zážitek :) Letadlo téměř plné, nicméně cestující uprostřed se po čase přesunul, tak ve finále prostřední sedačka byla volná.

IFE mapa - Londýn Heathrow

Malá fronta na startu, ve 22:00 je řada na nás. Cestovatelské porno začíná :) Pro upřesnění - na několik desítek následujících hodin bude mým domovem Boeing B777 (G-STBB). Vnímám asi tak nad Berlín, pak usínám a to tak úspěšně, že i za nedlouho podávaná večeře je beze mě.

Snídaně před přistáním v Singapore

Je to k neuvěření, ale probouzím se v 7:15, spánek tedy 8 hod de facto v kuse! Asi hodinu před příletem se podává snídaně - volím klasiku: omeleta, fazole, rajče, sladké, džus a kafe.

Trasa letu Londýn - Singapore promítnutá na šišokouli

Zatím jsem nezmínil, že IFE nabízí 3D mapy se satelitními snímky (viz. fotka z Londýna). Takže si člověk může hrát se zeměkoulí, jak se mu zlíbí. Celá trasa z Londýna je jedno velké kličkování. Přistání na dráhu 20R v 18:29 znamená bez minuty 12.5 hod ve vzduchu.

Singapore - Sydney

První věc čištění zubů, druhá wifi zdarma (aktivace přes SMS). Tak konečně opravuji chybu ve skriptech na serveru, aby běžely zprávy z cesty. Hlavou mi běží proč se SMS zprávy ukládají, ale už nezobrazují. Po chvilce se daří chybku najít, ale tím pádem úplně zapomínám dojít koupit čumkarty - první zádrhel.

Boeing B777, British Airways, technický stop v Singapore

Když na to vzpomenu už je "Last call", zítra cestou zpět do EU už asi nestihnu poštu, uvidíme. V Singapore je pouze technický stop na výměnu posádky, dotankování a rychlý úklid letadla. Nestačím ani projít terminál, natož se vykoupat v bazénu na letišti..

Take-off v 19:55 jasně dokazuje kratičký, ani ne 90-ti minutový, pobyt v Asii :) Řádně dodržujíc pitný režim pivem střídavě značkami Tiger a Heineken, dočkávám velmi chutné večeře - thajské nudle s masem, mrkví a hráškem. To s odstupem čase hodnotím jako nejlepší jídlo ze všech v letadle.

IFE mapa - rychlost 1158 km/h, jižní Austrálie

Na úrovni Jakarty stoupáme do FL350. Ač tomu sám moc nevěřím, tak opět dost času prospím. Jedna zajímavost - při přeletu jižní Austrálie letíme poměrně svižně - až 1160 km/h (vůči zemi samozřejmě). Nepamatuji, že bych byl kdy letěl rychleji.

Moje maličkost v kokpitu B777 po přistání v Sydney

Přistání ještě v noci, hladké a bez klapek, téměř na minutu přesně (05:06). Světadílu Austrálie jest dosaženo, jde o historicky nejvzdálenější místo mnou navštívené - 16.113 km od domova (možná se to nezdá, ale i Havaj je o 4.000 km blíže). Foto z kokpitu B777 si nemůžu odpustit :) Kontrolní otázka pro letce: kolik paliva "stojí" let SIN-SYD? Odpověď: 68 tun.

« zpět