Česky | English

Skotsko 2012 - ostrov Barra

Edinburgh, Glasgow, Barra - (1/2)

Úvod

Jelikož jsem ostrov navštívil pouze na několik (víceméně málo) minut, ne skutečně jsem se nepřepsal a Vaše oči nezahalila žádná mlha či něco podobného (pozn. doby - jedině snad, že by toto čtění doprovázel alkohol pochybného původu doplněný tekutinou určenou k jinému účelu..), tak bohužel o vlastním ostrově nevím zhola nic.

Déle jsem zde nepobyl (nešlo to) a ještě mě to stálo nemálo peněz - několik tisíc pevné tvrdé české měny CZK, resp. až po následném zaúčtování. Letenka byla pochopitelně vystavena v GBP - konkrétní částku z mnoha důvodů neuvádím :) Následující řádky textu doprovozené fotkami (doufám) objasní (asi logickou) otázku - "PROČ".

Edinburgh

Na přelomu dubna a května jsem se ocitl pracovně ve Skotku. Volba trasy cesty, resp. přepravce byla jednoduchá záležitost především ze dvou důvodů - přímá linka Praha-Edinburgh a let ve večerních hodinách jednoznačně určila low cost společnost Jet2.com. K vlastnímu letu není co moc psát. Doprovod nám mj. dělala skupinka Skotů vracejících se z pijáckého víkendu v matičce Praze. Poprvé jsme je potkali před občerstvením stýčka Meka, když někteří hráli hru "koštěmetky" a vlastním tělem, tedy oblečením "šůrovali" podlahu haly :) Let operoval Boeing 737 (G-GDFF).

Boeing 737 (G-GDFF), Jet2.com, PRG

Přílet byl samozřejmě za úplné tmy s opravdu nefalšovaným UK počasím - zima, déšť. Už si to přesně napamatuju, ale rozdíl teplot PRG/EDI byl asi 29'C. Docela mazec za 2 hod, co? Nedivili jsme se sami :)

Vlak společnosti First

Cílem sice bylo Glasgow, tedy západní část Skotska, ale to vůbec nevadí. Asi hodinka cesty vlakem následující den to "spravila". Na cestování vlakem v UK jsem zvyklý z doby mého pobytu kdysi v Sheffieldu. Drobné problémy s hotelem v Edinburgu přeskočim. Guinness jsem samozřejmě nevynechal :)

Glasgow

Podobně vynechám i vlastní pobyt v Glasgow, setkání (v hospodě, kde jinde) se zájezdem učitelek středního školství na poznávacím zájezdu, apod. Nicméně zmíněné město, resp. letiště Glasgow tvoří podstatnou, řekl bych přímo nutnou část tohoto povídání - na ostrov Barra se létá právě a pouze odtud.

Glasgow centrum

A protože cestu zpátky do rodné vlasti jsem absolvoval s národním UK dopravcem British Airways v odpoledních hodinách po cestě GLA-LHR-PRG, tak jsem měl dopoledne několik hodin času. Ty jsem využil k výletu "na Báru". Tím jsem snad zodpověděl n-tinu zmíněného "PROČ".

Glasgow-Barra (GLA-BRR)

Dostáváme se k vlastní cestě, která celkem logicky začala na přepážce společnosti FlyBe na letišti v Glasgow. Ta linku pouze zastřešuje, skutečným dopravcem je Loganair. Kdysi se létalo i pod značkou British Airways.

Hangar Loganair

Vše šlo poměrně normálně až do okamžiku, když si slečna (nebo paní) všimla zpátečního letu ve stejný den, stejným letadlem, tedy s délkou pobytu v řádu desítek minut. Chvíli koukala, pak jí to nedalo (nebo interní předpisy, nevim), ale přeptala se, zda jsem si toho vědom. Co si myslela jsem se radši neptal..

Informační 'cedule' odletů

Na druhou stranu to ale nemohlo být nic tak hrozného, vysvětlování bylo stejně asi zbytečné. Ke štěstí ji stačila stejně jenom 2 klíčová slova. A těmi jsou? Tak schválně.. No přeci "landing" a to druhéééééééé? Přeci "beach" :)

Vábnička na stěně :)

A je po tajemství :( Ano na ostrově Barra je runway (vlastně jsou, protože tam jsou 3..) na pláži. Na té se přistává při odlivu :) Takže atrakce, kterou by žádný příznivec létání neměl v životě vynechat.. Vždy jsem si myslel, že se jedná o jediné místo na světě, ale snad existuje něco obdobného kdesi v Austrálii nebo těchto končinách. Tudíž minimálně na severní polokouli je toto místo jedinečné. Proto bývá Barra řazena mezi 10 nejzajímavějších letišť světa.

DHC6 Twin Otter (G-BVVK)

Let byl v režii stejného letadla, jako je vidět na reklamě společnosti Loganair visící na zdi v prostorách gate - DHC6 Twin Otter (G-BVVK). Nechci šířit bludy, ale mám za to, že linku na Barru obsluhují pouze dvě tato letadla (druhé G-BZFP).

Při čekání na odlet jsem si tak v duchu tipoval pasažéry, kteří by tak mohli letět se mnou. Lidí postupně ubývalo na jiné lety, ale pár jich přeci jen zůstalo. Mezi nimi 2 páni a 2 paní. Byli trošku zvláštní, pořád jsme po sobě pokukovali. Měl jsem větší foťák, oni zase větší (profi) kameru a spoustu batožiny. Tedy příruční, kterou si pořád hlídali. Pak jedna z těch paní přisedla a začala se vyptávat proč a nač, proč tam, atd. Ve finále z ní vypadlo, že jsou z televize ZDF a "jedou" natáčet dokument o ostrově..

Boardování proběhlo bez závad, pouze je trochu zarazila velikost mého batohu (co chcete, měl jsem tam všechno na celý pobyt v UK). Sice jsem byl v limitu pro "carry-on", ale po vyhodnocení aktuální situace putoval můj batoh do zavazadlového prostoru. Dovnitř bysme se oba asi nevešli. Jenom jsem vyndal oba foťáky. Nastupoval jsem poslední, sedadlo jsem měl vybrané už při bookování letenky. Sedačky jsou v uspořádání 1+2.

Odbavovací agent?

Pravda, že moc místa uvnitř není. Kapitána jsem pořádně neviděl, seděl "ve svém" už od samého začátku. Nastupování krásně pěšky a na ploše, žádný autobus. S námi dovnitř ale nastoupila také paní zlatého věku (tipuji kolem 60-ti let, snad nikoho neurazim), zato nevelkého vzrůstu. Skotové nejsou obecně velcí, ale paní byla ještě o fous menší - prostě přesně do trupu Ottera, aniž by sklápěla hlavu. Řekla několik security a obecných info a šla rádoby ven. Měla reflexní vestu, tak jsem žil v domění, že to je odbavovací agent.

Kopilot(ka), G-BVVK

Ale chybka! Paní zavřela dveře zevnitř a zpáteční cestou "uličkou" mexi pax dopředu si vestu pomalu sundala, hodila úsměv a nacvičeným pohybem se ocitla na sedadle kopilota. Než jsem se stačil nadechnout, tak už měla na hlavě sluchátka a komunikovala s veží :) Proč ne.

Ranní oblačnost (GLA-BRR)

Počasí v Glasgow ráno nic moc, mlha stejně jako každý den předtím. Pravda, že se to pokaždé během dopoledne vybralo. Tudíž jsem se postupně loučil s myšlenkou na nějaké fotky během letu, nyní bylo ráno a ne dopoledne..

Štáb ZDF

Nicméně po chvíli nás sv. Petr měl rád a někde po nalétnutí západního pobřeží Skotska se oblačnost protrhala a začalo být vidět. Asi i díky štábu ZDF to bylo hodně "volné", focení a natáčení povoleno kdykoliv a kdekoliv :) Měli to skoro jistě domluvené předem, dokonce myslím, že měli koupeno prvních 6 sedadel, aby se mohli volně pohybovat. To netušili, že poletím i já a budeme se o tento prostor "dělit" :)

Následuje několik fotografií bez komentáře, třeba někdo znalý místních poměrů pozná více.

Cestou na ostrov Barra (GLA-BRR) Cestou na ostrov Barra (GLA-BRR) Cestou na ostrov Barra (GLA-BRR) Cestou na ostrov Barra (GLA-BRR) Cestou na ostrov Barra (GLA-BRR) Cestou na ostrov Barra (GLA-BRR) Cestou na ostrov Barra (GLA-BRR)

Asi po hodině letu následoval očekávaný okamžik vlastního přiblížení a přistání na pláži. Bohužel jsem vlastní blbostí přišel o pořízené foto a video z malého foťáku, tak z tohoto okamžiku nemohu nabídnout nic :(

..pokračování - II. část »

« zpět