Česky | English

Karibik 2012 - Ostatní pláže | Sv. Martin (St. Martin, St. Maarten)

S výběrem pláží jsme si částečně nechali poradit od zkušenějšího - majitele našeho ubytování - Stefana. Ten nám některé zakroužkoval do mapy. Ale ani všechny jeho tipy jsme navštívit nestačili. Zmínil, že se na ostrově nachází celkem 47 pláží..

Petites Cayes Beach

Hned na začátek zmíním to nejlepší co se na ostrově nechá vidět. Alespoň za mě, když řeknu za nás, tak se taky nespletu. Tím je jednoznačně pláž Petites Cayes Beach - sice nebyla tipem Stfana, ale věděl jsem o ní již z Prahy. Pláž má několik pro, ale také proti. To je možná i ten důvod. Záleží jakého jste ražení a co očekáváte.

Petites Cayes shora

Hlavním proti (a zároveň pro) je přístup, ten je víceméně tragický. Pláž se totiž nachází na severní části ostrova, která je společně s okolními ostrovy Tintamarre a Pinel přírodní rezervací. Dostat se k ní je možné třemi (resp. dvěma) způsoby. První je po moři (tedy lodí) pokud jste ty bohatší nebo druhý (daleko více zajímavější) - pěšky. Ano, to je takový ten způsob dopravy, kdy se pravidelně střídá levá a pravá..

Petites Cayes kaktus

To by nebylo samo o sobě nic tak hrozného. Zapomeňte ale na nějakou rozumnou cestu, jde se džunglí. Samozřejmě člověka občas něco kousne, píchne nebo se řízne třeba o kaktus. Začnu ale od začátku. Pokud se nechcete příliš strachovat o auto, tak dobrým výchozím bodem je parkoviště před oploceným a hlídaným komplexem Radisson (4 nebo 5 hvězdiček). První brána je na vrcholu kopce při příjezdu do Anse Bay. Ta se asi zavírá večer, druhá je přímo pod kopcem na samém konci sjezdu. Zde se autem již dostat nedá. Ale hned vedle je zmíněné parkoviště asi pro "koštěmetky" a asi ostatní zbloudilce.

Anse Marcel Beach

Přes bránu by se pěšky mělo normálně nechat projít k pláži. Nezkoušeli jsme, ale někde jsem se dočetl, že všechny pláže jsou veřejně přístupné. Jak by se člověk cítil, kdyby měl potřebu válet se na tomto polosoukromém (alespoň takový to budí dojem) místě připomínající vězení pro zámožné turisty (velmi pochybuju, že by někdo komplex opustil a navštívil cokoliv na ostrově..).

Tak auto je (relativně bezpečně) zaparkované a vzhůru na tůru. Z mapy to skoro jistě nedáte. Musí se jít zpátky po silnici do kopce asi 200 m. Pak se po levé straně objeví štěrková cesta s klasickou železnou závorou se zámkem a informační tabulí vedle. Právě na tomto místě se dozvíte něco o přírodní rezervaci a o tom, že skrze ni vede trail 4.5 km dlouhý, na který je třeba počítat asi 2.5 hod. Údaj to je samozřejmě nadsazený, ale ne o moc (odhaduji, že o moc rychleji, než 1:45 hod to nejde). Důležité je, že toto místo při cestě autem dolů skoro jistě přehlédnete (my tedy ano).

Anse Marcel marina

Cesta je dlouhá asi 1.3 km a vede defacto po vrstevnici k místní čističce. Cestou po ní se nabízí pohledy na Anse Bay a místní marinu. Tím je vybraná ta "luxusní" část cesty. Hned za čističkou se pokračuje úvozem do kopce. Cestička to je pouze vyšlapaná, zda a jak se udržuje si nedokážu představit. Možná občas někdo projde s mačetou. Člověk má každou chvíli skrčenou hlavu. O ještěrkách, krabech a ostaním pohybujícím a šustějícím "co si vedle" nemluvě :)

Petites Cayes cesta

Po chvíli jsem si myslel, že jsem se zbláznil a začal pochybovat o smyslu této cesty. Obzvláště, když jsme sebou nesli ručníky a dokonce ploutve, jako kdybychom šli na "klasickou" pláž pár metrů od auta. Nikdo nic neštěstí neříkal, ani hlasitě neprotestoval. Že se musí "přeskočit" jeden hřeben jsem samozřejmě nevěděl. Cesta-necesta se chvílemi musela doslova hledat a to i cestou dolů, i když "cíl" byl již doslova na dosah ruky.

Tak asi po 1:15 hod jsme skutečně na pláž dorazili, kde jsme prohodili pár zdvořilých slov s párem podobného věku, který byl akorát na odchodu zpět. Celá pláž s bílým pískem pouze naše, žádný bar, džungle za zády, výhled na ostrov Anguilla. Přesně jak jsem se dočetl, kdo chce vidět a zažít opravdový untouched paradise (nedotčený ráj), musí sem. Ta cesta za to stála.

koupání na Petites Cayes Beach

Dodnes nevim, jak to bylo s časem, ale hodiny na mobilu byly o hodinu jinak. Je to pouze moje terie, ale je dost možné, že na Anguille je jiný čas a mobil si ho automaticky nastavil. Zkrátka po několika hodinách strávených na pláži (a ve vodě) nastal čas na návrat (jak se později ukázalo, tak přesně o 1 hod později). Přišla mi úplná blbost, abychom se všichni vraceli stejnou cestou, když bylo skoro jasné, že druhá část je kratší (odhaduji, že zde jsou tak 3/5 - 2/3 celé stezky) a hlavně po pobřeží, tedy po rovině.

Cesta zpátky, ale kde?

Když jsme se na pláži objevili, tak jsem moc nechápal lidi při odchodu a jejich hledání cesty zpátky do temnot džungle. Při mém odchodu jsem to pochopil již velmi rychle. Trefit cestu úplně sranda nebyla - kdo nezkusí, neuvěří. Zpátky jsem šel poměrně svižně, 2x mě zase něco štíplo, přesto jsem to šel k autu dobře hodinu.

Konec stezky je u skládky

Karel se mezitím v doprovodu děvčat vydal po pobřeží na druhý konec zmíněné 4.5 km stezky. Ta končí u skládky (je to sice mírně paradoxní, ale tady je možné všechno). Každopádně sem vede silnice (ke konci štěrková cesta) a co víc, mají zde "základnu" místní paraglaidisté využívající terén a vítr od moře, takže žádné vrčící motory na zádech. Ve vzduchu se nechá vydržet několik hodin bez nejmenších problémů. Viděl jsem zde i padák české firmy Gradient..

Místo k parkování by se tady asi nechalo najít vždy. O osud auta bych se v této lokalitě vzhledem k provozujícímu paraglidingu vůbec nebál. Pokud by někdo netoužil po tůře přes kopec skrze džungli, tak toto je ten druhý, resp. třetí způsob kudy na pláž.

Kaktus Kaktus

Cestou jsou k vidění kaktusy nejrůznějších tvarů a velikostí. Možná občas připomínající prostředníček jednoho českého ex-premiéra..

Kaktusové pole

A také celé "kaktusové pole". Stezka přírodní rezervací zcela určite zajímavá, džugle výborná, pláž neskutečná. Turisti z hotelových komplexů skoro na 100 % k nepotkání :)

Orient Bay Beach

Největší a asi nejznámější pláž na severní (franzouzské) části ostrova. Po celé její 3 km délce se nachází nespočet barů nabízejících za určitý obnos půjčení lehátek a slunečníků až po drobné služby, pití zdarma, ..

Orient Beach

Mezi tím jsou půjčovny vodních skůtrů a ostatní nejrůznější sportovní aktivity (paraglinding za lodí, trampolína ve vodě, ...). Jedná se klasickou "komerční" pláž se vším všudy. Abych řekl pravdu, tak jsme se zde ani nekoupali. Začátek této pláže totiž byl nedaleko (přes výběžek vididelný za holkama) od našeho bydlení.

Club Orient

Na konci pláže je známý Club Orient - část vyhrazená pro vyznavače nudismu. Komplex poskytuje celé zázemí od pláže počínaje až po restaurace a ubytování v bungalovech. Fotku u cedule jsme si nemohli odpusit :)

Fair's Bay Beach / Happy Bay Beach

Pláže necházející se téměř vedle sebe. K oběma se nechá dojet autem, pár metrů od moře. To se nám taky lehce na jedné z nich nevyplatilo. Nějak jsem moc spoléhali, že když jsme od auta sotva pár metrů.. Na konci Fair's beach bylo postaveno pódium patrně na živé koncertování. Během naší návštěvy probíhaly i nějaké akustické zkoušky, patrně na večerní party.

Happy Beach

S druhou pláží jsme měli malý problém při hledání cesty. Sice jsme měli úplně základní mapu ostrova, ale protože v ní zatím byly všechny cesty a silnice, tak jsme věděli, že se k ní musí nechá dojet. To se i přes mírné bloudění (k pobavení místních) také podařilo. Nelze se nechat zastrašit, že odbočka není vyznačena, místo silnice jsou stěží ujeté kameny a na konci je na betonové zdi sprejem nastříkaný nápis a značka ve smyslu "zákaz vjezdu, privátní pozemek".

Dospěli jsme k názoru, že to je schválně. Musí se totiž vjet přes bránu do oploceného resortu, který je otevřen mezi 9-18 hod. Víceméně to je podobné jako na Anse Marcel. Takže první návštěva se časově nepovedla a při druhé, když jsme přijeli hned ráno, to tam neskutečně smrdělo fekálií. Asi nějaká údržba či co, někam a někdy se to vypouštět musí :)

Místo jinak pěkné, za normálních okolností asi taková ta pláž Karibiku, jak si ji člověk představuje. Bílý písek, modrozelená voda, palmy a bar..

Unknow

Skutečně se jedná o bezejmenné místo, které oficiální pláží ani není. Nachází se na konci asfaltové silnice, asi 1 km před již zmíněnou skládkou (proto jsme to před pár dny také zaregistrovali).

Neoficiální pláž

Přestože je zde také písek a částečně řasy, tak jsme nebyli jediní, kde sem zavítal. Byla zde i nějaká cedule, takže místo úplně neznámé a nenavštěvované to nebude. Vedlejší doporučovaný (a leckde chválený) ostrov Pinel jsme kvůli nedostatku času navštívit nestačili (zase jsme viděli spoustu jiného) a jezdit na něj na 2 hodiny poslední den by asi nebylo ono.

Zkrátka stihnout se všechno napoprvé nedá..