Spencer Beach Park, Blue Hawaiian (vrtulníky), letiště Kona
Časová souvislost - Big Island: 4./5. den, Havajské ostrovy: 4./5. den
Spencer Beach Park
Severní okruh uzavíráme cestou vedle pobřeží (silnice 270) a míříme přímo do Spencer Beach Parku. Poprvé se nám daří přijet s dostatečnou rezervou (někdy po 17 hod), takže na pohodu.
V klidu si procházíme obě části (uprostřed je pláž.) a koukáme po vhodném místě pro stan. Je sobota, tak je trochu plněji (to je strašné slovo). Češi jezdí na chaty a chalupy, Havajčané do kempů. Jejich maxi stany, leckdy i propojené, pořádné grily, prostě party jak má být, jsou k nepřehlédnutí.
Vybíráme místo i s ohledem na zítřejší balení věcí. Máme postaveno, voda a záchody nedaleko, stůl hned vedle stanu a tak se jdeme v podstatě poprvé vykoupat do oceánu (kdo by tomu věřil, že).
Musíme se zbavit všeho co jde, jídla především. Tak se na stole ocitá v hlavní roli "produkce" českých luhů a hájů: Pilsner Urquell a vařič VAR2 (teda na korejské kartuši). Jak je nám pak řečeno rangerem při kontrole permitu, tak jsme udělali prohřešek, protože alkohol je zakázaný (což je jistě správné). Už máme ale dopito, tak ani "nehudroval".
Dnešní den byl klidnější, časově jsme také už srovnaní, tak večeříme až v noci. Prostě ideální all inclusive s "postelí" 2 kroky vedle, na to ani 4* nestačí, kam se hrabou resorty Holiday Inn, a jiné podobné profláklé značky - není Havaj jako Havaj :)
Budík na sedmou, vstáváme ale v šest, už je světlo, ptáci řvou a v dáli jsou slyšet motory trucků. Nehledě na to, že máme 9 hod odspáno. Čeká nás ne oříšek, ale ořech - zabalit věci do jednoho kufru jako v Praze, akorát s tím rozdílem, že věcí přibylo.. Je jasné, že to nepůjde, tak do mého velkého batohu putují karimatky. Na fest stáhnout, zkusíme to protlačit jako carry-on zavazadlo.
Čas na to máme, kromě vlastního přejezdu na letiště nás už na Big Islandu nic nečeká. Během balení (na Havaji naše první) mi přes ruce přejdou i podmínky Alama, v rychlosti to čtu, je tam zmínka o 50 USD za zvláště znečištěné auto. Kde je hranice nevim, ale pravdou je, že včerejší odpolední jízda je na autě dost vidět, tak ho v rychlosti přejedeme vodou.
Pohledem na Spencer Park ceduli se s kempem loučíme a míříme směr letiště.
Blue Hawaiian (vrtulníky)
Vlastně jsem to vůbec nezmínil, ale přestože po výjezdech a sjezdech (Mauna Kea, Waipio Valley) vždy vypadalo, že musíme natankovat nebo budeme tlačit, tak jsme benzín už nebrali (od tankování před Hilo). Už od včerejška samozřejmě svítí magické oko, Eva by radši vzala, já to beru jako sport a věřím palubnímu počítači. Na žádné "vyskakování" to není, ručka už se nehýbe, ale těch posledních 40 km dojedeme (doufám), má se to přeci vracet prázdné :)
Asi v polovině cesty spatřuji po levé straně helikoptéry, časově už jsme na hranici, ale otáčím (asi proti předpisům) a vracíme se. Jedná se o heliport společnosti Blue Hawaiian. Jdu dovnitř, vyslovuji přání a je mi splněno. Po chvilce přichází technik a za jeho doprovodu jdeme k nim. Musím se pochlubit, protože docela kouká, když mu řikám co používají za typy. To nečekal :)
Kdo by nepoznal evropskou produkci - Ecureuil AS350 a Eurocopter EC130 :) Mimochodem stejná společnost (akorát na ostrově Kauai) zajišťovala transfer kompletně nalíčeného Johny Deepa, alias Jack Sparrow, na natáčení několika scén na pobřeží Napali Coast (velmi chráněnná oblast) pro 4. díl Pirátů z Karibiku: Na vlnách podivna - viz. minutový trailer na youtube.
letiště Kona
Na letiště dojíždíme bez problémů, akorát přesně neumím říct s jakým množstvím benzínu v nádrži. "Kompijůtr" byl tak inteligentní, že chvíli před letištěm, asi při dojezdu 15 mil, už psal na jenom TOO LOW a nereagoval na jakoukoliv žádost o přepnutí displeje..
Ale 10 mil určitě zbylo, takže asi tak 1/2 galonu :) Nastartovat to při přebírání šlo, dobrozdání jsme dostali, a tak to má být. Eva se ukázala jako lepší vezír, když jsme tankovali, za "mých" 25 USD by nám 1 galon chyběl..
S Jeepem jsme najeli 519 mil (835 km) při jednom dotankování 7 gal. Nemám v poznámkách, ale vybavuji si číslo 20.8 MPG (11.3 l/100 km), to není tak špatný s ohledem na to kde jsme jezdili. Kupodivu to i sedí - nádrž má 18.6 gal, tak to bude dobře.
Shuttle bus hned nejel, tak se na těch několik desítek metrů k terminálu vydáváme po svých. Pár metrů sice chybí chodoník, ale zase se krásně nechá dojít okounut část letiště pro General Aviation. Zrovna tahají Cessnu C208 Mokulele Express (N862MA) do hangáru.
Pohledem na řídící věž letiště Kona se začínají počítat poslední minuty naší návštěvy ostrova Big Island.