Česky | English

Hamakua Coast, Kohala Historical Monument

Časová souvislost - Big Island: 4. den, Havajské ostrovy: 4. den

Hamakua Coast

Než najedeme na silnici č. 19 (Kona - Hilo), tak máme poslední šanci rozhodnout, kam se naše kroky budou ubírati dále. Možnosti jsou 2. Zaprvé, vynecháme sever a zajedeme do Hila a okolí, kde se nám včera docela líbilo, ale nestihli jsme nebo zadruhé, budeme držet původní plán, tj. projet severní část celou. Volba to není jednoduchá, ale rozhodujeme pokračovat podle našeho virtuálního itineráře.

Pohled na Mauna Kea ze silnice před Waimea

A tak v Honokaa odbočujeme vpravo a pelášíme směr západ, tedy úplně stejně jako včera, akorát obráceně a také je něco vidět :) Na levé straně Mauna Kea se zřetelnými observatořemi. Ani se nezdá, že to je ve výšce přes 4 km. Městečko Weimea se nachází sotva 15 km od dnešního místa na přenocování, ale přejíždíme na silnici 250 vedoucí na samý sever ostrova.

Silnice 250 a zelené louky v okolí

Počasí se začíná měnit k horšímu, během chvilky začíná pršet. Silnice vede zajímavým prostředím, všude oplocené zelené louky, občas nějaká farma. Výběhy pro skot a koně, které jsme potkali i před Weimeou. Dobrých 25 km bez osídlení, výhledy by musely být parádní, stěží ale vůbec místy odhadujeme západní pobřeží.

Pololu Valley

Z konce silnice 270 se naskytuje skoro až kýčovitý pohled z Pololu Valley Lookout na severo-západní pobřeží Hamakua coast. Na pobřeží je (naštěstí) vždy lepší počasí, tady i se sluncem, hned i fotky jsou koukatelnější :)

stezka na pláž, Pololu Valley

Vydáváme se po stezce vedoucí k vodě asi do poloviny, odkud se pobřeží ještě více "otevírá".

Hamakua coast pohledem ze severu

Tudíž tentokrát koukáme ze severu, ráno to bylo naopak z jihu (Waipio Lookout). V podstatě "někde tam" vede Maliwai trail. Tímto okamžikem se s námi rozloučil Nikon z důvodu totálního vyčerpání :)

Kohala Historical Monument (Kamehameha Birthplace, Mookini Heiau)

Přestože se jedná o jednu z nejstarších (1500 let) a nejposvátnějších památek Havaje, tak najít ji není úplně snadné. Na mapě je sice místo vyznačeno, ale cesta k němu žádná nevede. Napoprvé se to nedaří, končíme u luxusní soukromé brány za níž cesta pokračuje normálně dále, kdo za ní bydlí se můžeme jenom domnívat.. Každopádně od místní security (paradoxně černoška) dostávám informaci kudy, kudy cestička. Kouká na Jeep a řiká, že to půjde..

Upolu airtport - výchozí bod k historickým místům

Takže se musíme malinko vrátit, správná cesta je projet Hawi (máme za sebou) a odbočit na Upolu letiště (to jsme neudělali). Jakožto příznivec létání obdivuji kompletně zařízené letiště pro General Aviation - 1100 m dlouhá asfaltová dráha s kompletním osvětlením, pidi terminál budova, .. - a nikde nikdo. Dle wiki zde byly před lety asi 3 pohyby za den, skoro nechápu.

Necháváme auto na parkovišti a vydáváme se pěšky po ujeté prašné a kamenité cestě. Obcházíme letiště, za kterým se nachází luxusní megavila s bazénem a zeleným trávníkem. Vypadá to v místním okolí hnědé poněkud paradoxně. Pokračujeme dále, ale po 3/4 hodině pořád nic, tak se vracíme pro auto. Ona ta černoška nějaký čas zmiňovala, ale já mluvil o chůzi (to jsem zdůrazňoval) a ono očividně o autě. Už je mi jasné, proč na naše auto koukala :)

Kamehameha birthplace

Třetí místo na ostrově, kde by to bez Jeepa nešlo, 4x4 nepotřebujeme, ale široké gumy a větší světlou výšku ano. Docela si to užívám, takové menší safari. Prvně jedeme na místo narození válečníka, diplomata a krále Kamehameha (King Kamehameha Birthplace), který po letech konfliktu v roce 1810 Havajské ostrovy sjednotil.

Zbytky posvátného chrámu, Mookini Heiau

Zbytky 1500 let starého chrámu. Bohužel zde bylo v roce 2006 zemětřesení a "stavení" byla zničena, tudíž jejich vyobrazení na některých fotkách je již historií. Panuje přesvědčení, že se jedná o oblast s velkou duchovní sílou a na obou místech je nanejvýš vhodné chovat se s největší úctou. Na kameny se nesmí šlapat, manipulovat s nimi nebo po zdech lézt.

Mookini Heiau

Skutečně jsme 3 lidi viděli na jakémsi rituálním obřadu. Pravda ale taky je, že mariánka byla cítit hodně daleko..